Uutisarkisto

10 vinkkiä ruoassa säästämiseen

Jokainen syö elämänsä aikana useita tonneja ruokaa. Syödyn ruoan määrä sekä laatu määräävät osiltaan sen, kuinka paljon rahaa on syömiseen pitkässä juoksussa käyttänyt. Tekemällä viisaita valintoja ruokaostoksissa, voi kukin säästää selvää rahaa pitkällä aikavälillä

1. Kerää tai kasvata ruoka itse

Helpointa olisi tietenkin se, ettei tarvitsisi mennä kauppaan ollenkaan, koska kaikki mahdollinen ruoka olisi saatavilla omalla maatilalla. Nykypäivänä kaiken ruoan hankkiminen omasta takaa on kuitenkin lähes mahdotonta. Ei kannata kuitenkaan masentua, sillä joitakin ruoka-aineita voi koittaa kerätä tai kasvattaa omastakin takaa. Jos on metsä lähellä, voi esimerkiksi käydä kesällä ja syksyllä marjoja ja sieniä poimimassa. Jos on enemmän saalistajatyyppiä ja luvat löytyvät, voi koittaa onneaan kalassa tai riistan metsästyksessä. Toisaalta voi myös kokeilla oman puutarhan pitämistä, jos omalta tontilta löytyy riittävästi tilaa tai löytää itselleen puutarha-palstan kaupungista.

2. Pyöräile tai kävele kauppaan

Jos lähikauppa ei ole liian kaukana, kannattaa harkita kauppaan pyöräilemistä. Et ehkä tule helposti ajatelleeksi sitä, miten paljon rahaa menee esimerkiksi bensaan, jos käy kaupassa autolla useasti viikossa. Bensarahoista tai julkisen liikenteen käytöstä voi vuoden mittaan kertyä yllättävän suuri potti, kun kaikki kulut ynnätään yhteen. Siksi kannattaakin harkita terveellisempiä tapoja kaupassa käymiselle, kuten pyöräilyä tai kävelyä. Pyöräilemällä jalkalihakset vahvistuu, ja kävelemällä voi saada ruista ranteeseen.

3. Hanki maksutapaetua kerryttävä kortti

Kaikki ovat varmaan joskus kuulleet S-Etukortista tai K-Plussasta, tunnetuimmista maksutapaetua kerryttävistä korteista. Yksi syy näiden korttien suosioon on niiden tarjoama maksutapaetu, joka kerryttää tietyn prosenttimäärän alennusta kaikista niillä ostetuista tuotteista. Jos käy usein ostoksilla jomman kumman kaupparyhmän (S-Ryhmä tai Kesko) myymälöissä, on suositeltavaa hankkia kyseisen ryhmän maksutapakortti. Kauppojen lisäksi näillä korteilla voi saada etuja myös muissa paikoissa, kuten bensa-asemilla tai joitakin palveluja ostettaessa.

4. Älä koskaan mene ostoksille nälkäisenä

Kaupassa voi joskus tulla vastaa sellaisia tarjouksia, joista ei yksinkertaisesti voi kieltäytyä. Varmasti jokainen on jossain vaiheessa sortunut ajattelemattomiin heräteostoksiin, joita on myöhemmin tullut kaduttua. Silloin tällöin tällaiset ostokset voivat tuoda ihan mukavaa vaihtelua arkeen, varsinkin jos niillä palkitsee itseään jonkun henkilökohtaisen tavoitteen saavuttamisesta. Heräteostosten tekeminen joka viikko näkyy kuitenkin ennen pitkää lompakossa, minkä takia niitä kannattaakin hillitä kun mahdollista. Yksi tapa hillitä heräteostoksia on mennä kauppaan aina kylläisenä, jottei tule nälkäisenä tehneeksi huonoja päätöksiä ruoan suhteen.

5. Hanki uudelleenkäytettävä kauppakassi

Kauppakassin hinnan ollessa vaivaiset 20 senttiä, ei ehkä tule kahdesti ajatelleeksi kassin hankkimista. Jos kuitenkin käy kaupassa viisi kertaa viikossa vuoden aikana, ja ostaa joka kerralla kaksi muovikassia, tulee pelkkiin muovikasseihin kulutettua 104 euroa vuodessa, mikä voi merkitä paljonkin opiskelijan budjetille. Tämän takia kannattaakin hankkia pari kangaskassia tai käyttää samoja muovikasseja monta kertaa ruokaostoksilla käydessä. Näin säästää sekä rahaa, että ympäristöä.

6. Osta ruoka aina halvimmasta paikasta

Kaikki ruoka ei ole aina halvinta omasta lähikaupasta ostettaessa, varsinkin jos kyseessä on kulman takaa löytyvä paikallinen R-Kioski. Voi ollakin hyvä idea tehdä kierros lähialueen kauppoihin, jotta voi selvittää mistä löytyy mitäkin ruoka-ainetta halvimmalla. Esimerkiksi etnisistä ruokakaupoista voi löytyä halvempia mausteita, kun taas torilta voi kesäaikaan löytää edullisia vihanneksia sekä juureksia.

7. Vältä lihaa

Vaikka kasvisruokailijoiden osuus sekä kyseisten ruokien tarjonta ovat kasvaneet voimakkaasti viime vuosina, suurin osa suomalaisista syö edelleen lihaa normaalina osana omaa ruokavaliotaan. Ei käy kieltäminen, etteikö taidokkaasti kypsytetty liha sulaisi suussa kuin voi kuumalla pannulla, mutta säästämistä miettiessä se on valitettavasti yksi suurimmista ja helposti karsittavimmista ruokamenoista. Lihan korkea kilohinta ei yksinkertaisesti kestä vertailua halvempien korvikkeiden kanssa, minkä vuoksi sen ostamista kannattaa välttää, tai ostaa alelaputettua lihaa pakkaseen. Omaa proteiinin tarvetta voi myös koittaa paikata esimerkiksi pavuilla tai linsseillä, tai yksinkertaisesti syömällä enemmän kasviksia.

8. Osta satokauden tuotteita

Kun jonkin ruokatuotteen tarjontaa on erityisen paljon, sen hinta yleensä laskee. Näin käy useimmiten satokauden ruokien kohdalla, jotka halpenevat ennustettavasti vuoden tiettyinä aikoina. Suomessa tämän näkee erityisesti kotimaisten vihannesten ja juuresten kohdalla, jotka halpenevat tuntuvasti kesä-syyskuussa.

Satokauden tuotteet eivät kuitenkaan välttämättä ole aina yhtä halpoja vuodesta toiseen, sillä niiden hintoihin vaikuttaa myös se, kuinka hyvä sato oli. Jos esimerkiksi satokautta edeltää erityisen huono sää tai olosuhteet, voivat ne merkitsevästi vähentää lopullisen sadon määrää. Tällainen tilanne oli Suomessa viime vuoden kesällä, kun mansikoiden kypsyminen viivästyi, ja hinnat nousivat pilviin marjojen kysynnän pysyessä kovana.

9. Tarkkaile alennuksia ja katso kilohintoja

Kun ajatellaan ruoassa säästämistä, useimmille tulee ensimmäisenä mieleen kauppojen alennukset, eikä suotta, sillä ostamalla ison määrän alennustuotteita voi säästää välittömästi kourallisen pikkurahaa. Pelkkiä alennuksia ei kuitenkaan kannata yksinomaan tuijottaa, sillä pelkkä alennettu hinta ei aina tarkoita sitä, että kyseessä olisi myös halvin tuote. Alennusten lisäksi kiinnitä huomiota myös ruokien kilohintoihin, jotka vakioivat kaikkien ruokatuotteiden hinnat keskenään, ja tekevät niiden vertailusta helppoa. Esimerkiksi perusvihannesten vertailua voi helpottaa asettamalla niille euron kilohintaraja, ja ostamalla harvemmin tätä kalliimpia vihanneksia.

10. Juo vettä ruokajuomana

Suomessa useimpia lapsia kasvatetaan pienestä pitäen juomaan maitoa ruokajuomana. Maidon lisäksi yllättävän monet ovat myös tykästyneet kuluttamaan mehuja janojuominaan. On selvää, että makutottumukset- ja mieltymykset sanelevat usein ostopäätöksiämme. Tästä huolimatta, jos rahan säästäminen ruoassa on itselle tarpeeksi tärkeää, löytyy kyllä motivaatiota myös kalliimpien juomien karsimiseen ruokavaliosta. Jos raikasta ja puhdasta suomalaista hanavettä on tarjolla, niin sen valitseminen ruokajuomaksi on kaikista loogisin päätös rahan säästämiseen.

Tämän vieraskynän on kirjoittanut VertaaEnsin.fi:n Mikko Murphy. VertaaEnsin.fi-palvelussa voit muun muassa kilpailuttaa lainoja ja luottokortteja.

Lainaamon uutisarkistossa pyrimme julkaisemaan tärkeimmät uutisemme. Meitä kannattaa seurata myös Facebookissa, johon laitamme tiedotteita äkillisistä uutisista ja voit myös tarkistaa sieltä aina juhlapyhien aukioloajat.